کد خبر: ۵۹۶۷۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
ترامپ می‌تواند به توافقی تازه با ایران دست یابد؟

هجمه همزمان ترامپ علیه چین و ایران| چه چیزی در این‌باره نگران کننده است؟

ترامپ ابتدا ایران را تهدید به حمله نظامی کرد اما پس از آن از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد. او در زمانی این تهدید را مطرح کرد که بدون کمک ایران برقراری ثبات در عراق و افغانستان ناممکن است و نیروهای امریکایی نیز نمی‌توانند در در شرایط وجود هرج و مرج آن دو کشور را ترک کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "توماس فریدمن" ستون نویس روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای با اشاره به حملات همزمان امریکا علیه ایران و چین می‌نویسد: "دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در تلاش برای تغییر رفتار دو تمدن از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است: چین و ایران.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ فریدمن افزوده است: ترامپ به طور همزمان این برنامه را پیش می‌برد. مسئله آن است که او بدون تعیین هدف مشخص و دقیق و بدون متحدانی برای دستیابی به این هدف و بدون وجود یک تیم امنیت ملی یکپارچه این کار را انجام می‌دهد. ترامپ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای 2015 با ایران خارج شد؛ اما او خود با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی وارد مذاکره می‌شود تا معامله‌ای برای مهار هسته‌ای کره شمالی داشته باشد.

هجمه همزمان ترامپ علیه چین و ایران| چه چیزی در این‌باره نگران کننده است؟

ترامپ چین را تحریم تجاری می‌کند در حالی که در کمک به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی به چین نیاز دارد. ترامپ تعرفه سنگین بر واردات فولاد و الومینیوم برای متحدان اروپایی امریکا اعمال می‌کند در حالی که به کمک آنان برای مقابله با چین و مسئله هسته‌ای با ایران نیاز دارد. هفته گذشته، ترامپ ابتدا ایران را تهدید به حمله نظامی کرد اما پس از آن از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد. او در زمانی این تهدید را مطرح کرد که بدون کمک ایران برقراری ثبات در عراق و افغانستان ناممکن است و نیروهای امریکایی نیز نمی‌توانند در در شرایط وجود هرج و مرج آن دو کشور را ترک کنند.

"فریدمن" در ادامه می‌نویسد: " تحریم‌های وضع شده بر ایران فشار می‌آورد. همچنین، تعرفه سنگین بر واردات کالاهای چینی نیز به چین فشار می‌آورد. مشکل اساسی اما آن است که او بدون اهداف واضح این کار را انجام می‌دهد. آیا ترامپ می‌خواهد در قبال ایران تغییر رژیم را دنبال کند یا تنها تغییر رفتار راضی‌اش می‌کند؟ او می‌خواهد حجم مبادلات تجاری با چین را کاهش دهد و یا آنکه صرفا دسترسی منصفانه شرکت‌های امریکایی به بازار چین را خواستار است؟ این‌ها برای من روشن نیستند و به نظر می‌رسد برای شخص ترامپ هم روشن نیست!

او این مقاله می‌نویسد: "مسئله چین و ایران متفاوت از یکدیگر هستند: مسئله با چین بر سر تولید ارزش اقتصادی است و در مورد ایران دغدغه واقعی و دائمی. چین نگاه‌اش به قرن بیست و یکم و هوش مصنوعی و خودروهای الکتریکی است. در مقابل، ایران کشوری دین‌سالار است که بر برنامه هسته‌ای خود تمرکز کرده و خواستار خروج نیروهای امریکایی از منطقه است.

فریدمن در بخش پایانی یادداشت خود نوشته است: امریکا اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت است. اگر تانکرهای نفتی در خلیج فارس غرق شوند ضرر آن به چین می‌رسد. ترامپ اگر هوشمند باشد باید از بریتانیا، چین، المان، فرانسه و روسیه دعوت کند تا به توافقی بهتر با ایران دست یابد. تلاش برای تغییر رژیم در ایران از بیرون منجر به هرج و مرج و ایجاد موج پناهجویان ایرانی خواهد شد. فراموش نکنیم که عربستان سعودی اگرچه متحد ماست اما سابقه خوبی در زمینه حقوق بشر ندارد و "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار را به قتل رسانده است."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
1
1
چین اموزش فریب کاری به نفوذی هایش در داخل میدهد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین